روایت آه

خوبند واژه ها وقتی با یکی دو حرفیشان میتوان تمام سوز ها را جمع کرد ؛ آه

روایت آه

خوبند واژه ها وقتی با یکی دو حرفیشان میتوان تمام سوز ها را جمع کرد ؛ آه

روایت آه

شیطان حکومت خویش را بر ضعف ها و ترس ها و عادات ما بنا کرده است و تو اگر نترسی و از عادات مذموم خویش دست برداری و ضعف خویش را با کمال خلیفة اللهی جبران کنی دیگر شیاطین را بر تو تسلطی نیست. سید شهیدان اهل قلم (سید مرتضی آوینی)

پیوندهای روزانه
Instagram

روایت رسوائی

دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۲۲ ب.ظ

بعد از ماه ها و مدت ها با اصرار خواهرم به تماشای فیلم رسوائی رفتیم .

 در این نوشته سعی دارم برداشتم از فیلم ( درست یا غلط ) رو بنویسم : 


بعد از رسوائی ِ ده نمکی در اخراجی های 2 و 3 این بار با فیلمی روبرو هستیم که در حد و اندازه های کارگردان فیلم قابل قبول محسوب میشود . ابتدا جدای از فرم و تکنیک های ساختاری باید عرض کنم  محتوای فیلم قابل بحث و درگیر کننده است . در رسوائی ما با دو واژه ی "توکل" و "زود قضاوت کردن" روبرو هستیم . حالا این که کارگردان چقدر توی درآمدن این واژه ها توانا بود و دچار سطحی نگری و کلیشه سازی نشده بحثی ندارم . 

اما این دو واژه رو از کلیدی ترین و مهم ترین مسائل روزمره ی خودمون میدونم . توکل بر خدائی که در زندگی ِ ماشینی ما گمشده و زود قضاوت کردن هایی که در عصر ارتباطات و شبکه های اجتماعی دامنگیر جامعه ی ما شده است . روزگاری که پستی و بلندی های بسیاری را برای ما به ارمغان می آورد و ما بر تنها کسی که تکیه نمی کنیم خداست !

مسئله ی توکل در فیلم ، بارها از زبان شخصیت روحانی فیلم شنیده میشود  .شخصیت روحانی فیلم با بازیگری اکبر عبدی همراه با نکات مثبت و منفی ِ بازیگریش در حد قابل قبولیست ؛ هرچند پیش ذهنیتی که در مخاطب از عبدی در ذهن وجود دارد گاه در باور پذیری او خدشه وارد میکند . 

بازی ِ الناز شاکردوست تکراری  و در بعضی صحنه ها به دور از حیا و آزاردهنده بود ، بنده موافق این مسئله نیستم که برای نشان دادن یک کاراکتر بد , دور از اخلاق باید به هر  به طریقی متوصل شد و ذهن و شعور مخاطب را پایین آورد . 

وجود شخصیت میرزا و مادر افسانه غیرلازم بوده و در حد تیپ می ماند . تیپ ِ میرزا می توانست با حضور بیشتر در سکانس ها تاثیر گذار پذیری بیشتر در شکل دهی به شخصیت های دیگر فیلم و کمک به پیش بردن داستان فیلم داشته باشد .

توی فیلم در اکثر صحنه ها ما با موسیقی ِ دلنشینی روبرو هستیم که باعث میشود این ذهنیت برای مخاطب بوجود بیاید که کارگردان گاهی اوقات در رساندن پیام خود به مخاطب در محتوا و فن بیان ناتوان بوده که از موسیقی متن استفاده کرده .


 این مسئله رو که فیلم رسوائی در حد سه گانه ی اخراجی میدونند و اون رو پر از شعارزدگی و نمایش روحوضی از مفاهیم فاخرتلقی میکنند قبول ندارم . شاید در بعضی سکانس ها با سرسری گری های کارگردان روبرو باشیم اما این که کل فیلم رو زیر سوال ببریم به نظرم دور از انصاف باشه . فیلم حوصله بر نیست و در بعضی سکانس ها به خوبی احساسات مخاطب را تحریک می کند . در آخر باید این مسئله رو خاطر نشان کنم ، اگر کمی بازی ِ پراز عشوه ی شخصیت افسانه اصلاح میشد ، اگر بازیگر ِ دیگری برای شخصیت روحانی فیلم انتخاب میشد و کمی گل درشت گویی های فیلم از قالب تصنعخارج میشد با این موضوع ِ درگیر کننده ما قطعا با یک فیلم ماندگار روبرو میشدیم .

این فیلم پله  ی ترقی ای برای کارگردان فیلم های سخیف اخراجی های 2 و 3 محسوب میشد و من امیدوارم ده نمکی با دورشدن از فضاهای روحوضی و سیاه نمایی و بکار گیری ِ هنرمندان دارای "تعهد بیشتر" کمی به آنچه که از آن دم می زند ادای تکلیف کند .


اگر مطلب دیگه ای به ذهنم اومد اضافه خواهم کرد .  

خوشحال میشم شما هم با نظراتتون در مورد این فیلم من رو همراهی کنید .


موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۹

نظرات  (۳)

.
.
گفت شیخا هر آن چه گویی هستم،
آیا تو چنان که می نمایی هستی؟ 
از رباعیات خیام

بنده تصور میکنم اقای ده نمکی ، در فیلم رسوایی می خواستن این دو بیت شعر رو بیشتر بیان کنند...تا جایی که روحانی داستان حتی پشت درب مسجد هم به نماز ایستادن...
ایراداتی که جناب عالی فرمودید ، بنده هم قبول دارم....
یکی دیگر از محسنات فیلم ، این بود که پنجره با صدای اذان در ابتدای فیلم بسته میشه....ولی در انتهای فیلم پنجره با صدای اذان باز میشه
سلام
خدا قوت
فیلم رو ندیدم اما از همین تیزر ها و پوستر و ها و نقد خای گاه و بیگاه دوستان بیشتر درگیر این سوالم که سینمای نتعهد چه جوری باید باشه دقیقا
این که هدف چقدر وسیله رو توجیه میکنه. تیپ بازی ها، عریانی بعضی مسائل، نوع پوشش ها... و....
البته موضوع هم خیلی جای تامل داره. از بس گفته شده دیگه گوش همه پره در حالی که هیچ جا درست گفته نشده.
در کل با سیستم ده نمکی موافق نیستیم. چه در روزنامه نگاری سابق و مدل فیلم سازی حاضر...

۰۴ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۵۱ سمانه قاسمی
زیدی به زنی فاحشه گفتا مستی
هر لحظه به دام دگری پابستی
گفتا زیدا هرآنچه گویی هستم
اما تو چنان که مینمایی هستی؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی